Careeroo Group logo

Accountmanager: Functie, Carrière & Vacatures

Home  ›  Kennisbank  ›  Accountmanager: Functie, Carrière & Vacatures

Careeroo Group

27 juli 2024

Beroepengids

Fallback Logo

Heb je een vlotte babbel en ben je goed in het opbouwen én onderhouden van relaties? En houd je ervan om sales te maken? Dan is de functie van Accountmanager echt iets voor jou! Maar wat doet een Accountmanager nou precies en hoe word je er eentje? En wat kun je ermee verdienen? Geen zorgen, onze salesknallers vertellen je hier alles over!

Laten we beginnen.

Inhoudsopgave

Wat is een Accountmanager?

Een Accountmanager – ook wel relatiebeheerder genoemd – speelt een héél belangrijke rol in het bedrijfsleven, want zij zijn de verbindende schakel tussen de klanten en bedrijven. Deze experts zijn eigenlijk het gezicht van het bedrijf en zorgen voor een fijne (commerciële) samenwerking en tevreden klanten. Maar ze zijn niet alleen maar bezig met bestaande klanten, ze spotten ook juist nieuwe verkoopkansen om de sales nog verder te laten groeien. Als Accountmanager heb je dus eigenlijk een hart voor de zaak én de klant. Mooi toch?

Benieuwd naar wat andere salesfuncties inhouden? Check dan deze pagina!

Wat doet een Accountmanager?

Als Accountmanager ben jij eigenlijk de spil tussen klanttevredenheid en salesgroei. Je bouwt en – nog belangrijker – onderhoudt relaties met klanten door het hele land, lost problemen op en spot 24/7 nieuwe verkoopkansen. In deze rol ben je dus niet alleen een salestijger, je bent óók een adviseur en probleemoplosser. En dat doe je zowel per telefoon, e-mail als op locatie bij de klant – en dat laatste vind je natuurlijk hartstikke gezellig! Ben je een keer op kantoor? Dan werk je als Accountmanager nauw samen met andere afdelingen om klanten zo goed mogelijk te bedienen en om nieuwe verkoopstrategieën te implementeren. Een belangrijke rol dus!

Klinkt misschien nog steeds een beetje hoog over, hè? Laten we er een concreet voorbeeld bij pakken!

Voorbeeld:

Je werkt voor een groot techbedrijf en een van je klanten heeft problemen met hun huidige softwareoplossing. Jij als Accountmanager springt direct in de auto, bezoekt de klant, analyseert de situatie en biedt een passende oplossing aan. Je legt duidelijk uit hoe deze oplossing hun efficiëntie zal verbeteren en ook kosten zal besparen. Dankzij jouw vlotte babbel en expertise blijft de klant tevreden en weet je zelfs extra producten te verkopen. Zo sla je twee vliegen in één klap: een tevreden klant én een succesvolle sale. En dat allemaal dankzij onze Accountmanager, jij dus!

Dagelijkse taken van een Accountmanager

Elke dag is anders voor een Accountmanager, maar over het algemeen zul je bezig zijn met deze taken:

  • Klantrelaties opbouwen en onderhouden: Je hebt continu contact met klanten via telefoon, e-mail of in het echt. Jij zorgt ervoor dat ze blij zijn en nieuwe kansen ontdekken. Jouw contact maakt het verschil!
  • Problemen oplossen: Of het nu gaat om een productfout of een leveringsprobleem, jij bent de eerste die de klant belt. Jij zorgt ervoor dat alles weer soepel verloopt en de klant tevreden blijft. Customer is king, zullen we maar zeggen.
  • Verkoopkansen spotten en benutten: Je ziet overal kansen en grijpt deze aan door nieuwe producten of diensten aan te bieden. Jij weet als de beste hoe je klanten moet overtuigen en hoe je deals sluit.
  • Samenwerken met interne teams: Keertje niet in het land? Dan werk je op kantoor samen met andere afdelingen om klantproblemen zo snel en zo goed mogelijk op te lossen.
  • Data-analyse: Je verzamelt en onderzoekt gegevens om te begrijpen wat je klanten nou écht klanten willen. Zo kun jij je verkoopstrategie aanscherpen en zorg je voor maximaal tevreden klanten!

Wat soort Accountmanagers zijn er?

Accountmanagers zijn er in veel verschillende soorten en maten. We hebben de meest voorkomende functies hiervan voor je opgesomd:

  • Nationaal Accountmanager: In deze rol beheer je klanten door het hele land en zorg je ervoor dat deze van Maastricht tot Groningen tevreden zijn. Geen regio is jou onbekend!
  • Regionaal Accountmanager: In deze functie jij je op een specifieke regio en bouw je binnen dat gebied sterke relaties op. En natuurlijk behaalt jouw gebied de beste resultaten!
  • Accountmanager Binnendienst:  In deze rol onderhoud je voornamelijk vanuit kantoor contact met de klant via de telefoon of e-mail. Je zorgt ervoor dat alle administratieve processen vlekkeloos verlopen en dat klanten altijd snel geholpen worden.
  • Accountmanager Buitendienst: De naam zegt het natuurlijk al: als Accountmanager Buitendienst ben je veel onderweg. Je reist het land door en bezoekt klanten op locatie, bouwt relaties op en zorgt ervoor dat klanten altijd tevreden zijn.
  • Key Accountmanager: In deze rol ben je verantwoordelijk voor de belangrijkste klanten van een bedrijf. Met jouw expertise en persoonlijke touch zorg je ervoor dat ze tevreden zijn en blijven, want deze key accounts zorgen voor een groot deel van de omzet!

Openstaande Accountmanager vacatures voor jou

Accountmanager
40 uur
Opdrachtgever:
Search-on

Wat verdient een Accountmanager?

Het gemiddelde salaris van een Accountmanager in Nederland is €3.325 per maand, gebaseerd op een werkweek van 40 uur. Een mooi salaris, toch? Maar let op: dit bedrag kan flink verschillen per persoon. Je ervaring, opleiding, specifieke functie, locatie en type dienstverband spelen hierbij een grote rol. Accountmanagers met leidinggevende functies of die belangrijke klanten beheren, kunnen vaak rekenen op een hoger salaris!

Benieuwd naar wat andere salesfuncties gemiddeld verdienen? Check dan deze pagina!

Hoe word je een Accountmanager?

Er is geen specifieke opleiding om Accountmanager te worden, maar over het algemeen heeft een Accountmanager wel een HBO- of WO-diploma in een commerciële richting. Een MBO-diploma kan ook, maar dan begin je vaak wel in een rol als junior. Deze opleidingen zijn wij vaak terug bij deze functie:

MBO

  • MBO 4 Commercieel Medewerker Binnendienst
  • MBO 4 Junior Accountmanager

HBO 

  • HBO Commerciële Economie
  • HBO Bedrijfskunde
  • HBO International Business and Languages
  • HBO Marketing en Sales
  • HBO Small Business en Retail Management

WO 

  • WO Bedrijfskunde
  • WO Marketing
  • WO International Business
  • WO Economie en Bedrijfseconomie

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden van een Accountmanager?

Je opleidingsniveau en kwaliteiten bepalen meestal je doorgroeimogelijkheden als Accountmanager, maar je weet het: the sky is the limit! Dit zijn de mogelijke promoties die op je wachten:

  • Junior Accountmanager: Als Junior Accountmanager begin je net aan je carrière als Accountmanager en leer je de basisvaardigheden van je ervaren collega’s. 
  • Medior Accountmanager: Als Medior Accountmanager krijg je meer verantwoordelijkheid, beheer je grotere klanten en werk je aan complexere verkoopstrategieën.
  • Senior Accountmanager: Als Senior Accountmanager heb je grote accounts in je portfolio, geef jij je input voor verkoopstrategieën en begeleid je junior Accountmanagers. 
  • Key Accountmanager: Als Key Accountmanager beheer je de (aller)belangrijkste klanten van het bedrijf en ontwikkel je passende verkoopstrategieën voor deze topklanten.
  • Sales Manager: Als Sales Manager geef je leiding aan een team van Accountmanagers, bedenk je verkoopstrategieën en ben je verantwoordelijk voor het halen van bedrijfsdoelstellingen.

Welke vaardigheden zijn belangrijk voor een Accountmanager?

Om een succesvolle Accountmanager te zijn, heb je meer nodig dan een vlotte babbel. Hier zijn de belangrijkste eigenschappen die je moet bezitten:

  • Onderhandelingsvaardigheden: Jij weet deals te sluiten waarbij zowel jij, het bedrijf én de klant van profiteren. 
  • Schriftelijke vaardigheden: Je bent een teksttovenaar die adviesrapporten of offertes duidelijk en aantrekkelijk op papier weet te zetten. 
  • Communicatieve vaardigheden: Je bouwt moeiteloos relaties op met klanten en je professionele netwerk. Gesprekken voeren is jouw tweede natuur.
  • Leergierigheid: Je bent altijd up-to-date met de laatste ontwikkelingen in je sector en past de nieuwste trends slim toe in je verkoopstrategieën.
  • Strategisch inzicht: Je ziet het grotere plaatje en weet deze visie moeiteloos over te brengen aan klanten en collega’s.
  • Klantgerichtheid: Je bent een échte verkoper, maar weet tegelijkertijd de belangen van de klant altijd op nummer één te zetten. Hart voor de zaak én de klant!

Hoe solliciteer je succesvol voor Accountmanager posities?

Heb jij de juiste vaardigheden om Accountmanager te worden? Tijd om te solliciteren! En met ons stappenplan maak je van elk sollicitatiegesprek een succes.

  1. Je cv is je visitekaartje
    Zorg dat je cv eruit springt door je relevante ervaring en vaardigheden duidelijk te presenteren. Dit is jouw persoonlijke marketingtool!
  2. Bereid je goed voor
    Zoek informatie op over het bedrijf waar je solliciteert. Weet wat ze doen en waar ze voor staan. Goed voorbereid zijn is het halve werk!
  3. Laat zien wat je kunt
    Vertel tijdens het gesprek over je projecten en ervaring. Laat zien wat voor accounts jij beheert in je huidige werk en geef voorbeelden van sales waar je trots op bent. Leg uit hoe je jouw ervaring in deze nieuwe baan gaat gebruiken.
  4. Ontdek onze vacatures
    Kijk bij onze vacatures voor Accountmanager en vind je droomjob!

Vind jouw droomjob via ikzoekeen­salesbaan.nl

Wil je beginnen aan je carrière als Accountmanager? Of ben je op zoek naar een functie met meer verantwoordelijkheid? Dan zit je goed bij ons. Bij ikzoekeensalesbaan.nl, hét platform voor salesknallers en werkgevers, vind je uitdagende banen die bij jouw talenten passen. Dus, waar wacht je nog op? Bekijk snel onze vacatures.

Openstaande Accountmanager vacatures voor jou

Accountmanager
40 uur
Opdrachtgever:
Search-on

Bekijk andere artikelen

Fallback Logo
Bedrijf: Careeroo Group
Direct solliciteren
Vacature:
 
Voeg cv toe